Nowa Era - Dla Ucznia
Nowa Era - Dla Ucznia
Nowa Era - Dla Ucznia
Nowa Era - Dla Ucznia

Jak odpoczywać, żeby odpocząć, czyli sztuka relaksu

W tym artykule:
    spacer w lesie
    Fot. Shutterstock
    Tempo życia, nadmiar obowiązków i towarzyszący nam stres sprawiają, że każdy dzień zmienia się w małą bitwę, którą staczamy nie tylko ze światem, lecz także często ze sobą. Zajęci codziennymi sprawami zapominamy o czymś niezmiernie ważnym – o odpoczynku. Czy to możliwe? Okazuje się, że odpoczywanie to sztuka, której my, ludzie XXI wieku, musimy się uczyć. Jak odpoczywać, żeby odpocząć? Oto jest pytanie!

    Znany wam z dzieciństwa Kubuś Puchatek zapytał kiedyś swojego przyjaciela Krzysia, co najbardziej lubi robić. „Najbardziej lubię robić nic” – usłyszał w odpowiedzi. Próbowaliście kiedyś „robić nic”? I czy wystarczy „robić nic”, by naprawdę odpocząć?

    Dlaczego to takie ważne, by nauczyć się odpoczywać?

    Znacie to uczucie, kiedy po pracowitym tygodniu wstajecie w sobotę z łóżka i zamiast cieszyć się wolnym dniem myślicie już o tym, co czeka was po weekendzie? To nie sprzyja odpoczynkowi. Jeśli nie jesteście w stanie oderwać się od swoich obowiązków, to znaczy, że nie umiecie odpoczywać. Może nawet czujecie nieustanne zmęczenie. Łatwo je rozpoznać. Zwykle towarzyszą mu:
    • problemy z koncentracją podczas nauki,

    • spadek efektywności,

    • uczucie senności,

    • ciągłe napięcie,

    • drażliwość, irytacja, skłonność do złości,

    • bóle głowy, mięśni itp.

    Z czasem mogą pojawić się uczucia niezadowolenia, zniechęcenia i frustracji. Warto temu przeciwdziałać. Regularny odpoczynek jest tak samo ważny jak wypełnianie codziennych obowiązków. To dzięki niemu jesteście:
    • bardziej kreatywni,

    • mniej zestresowani,

    • szczęśliwsi.

    Jak nie odpoczywać, czyli odpoczywanie pozorne

    Niestety odpoczywanie nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać. Nawet jeśli nie robicie nic konkretnego, wasz umysł wciąż przetwarza jakieś informacje. Możecie leżeć na tapczanie i patrzeć w sufit, ale wystarczy, że zaczniecie myśleć o czekającym was sprawdzianie, o wypracowaniu, które musicie oddać w terminie, o prezentacji, referacie czy lekturze do przeczytania, a odpoczywanie zmieni się w przygotowywanie listy rzeczy do zrobienia. Innym błędem jest spędzanie wolnej chwili na przeglądaniu poczty czy profili w portalach społecznościowych – te czynności bardzo szybko powodują zmęczenie.

    Jak odpoczywa mózg?

    Prawda jest taka, że odpoczynek zaczyna się od głowy. Warto o tym pamiętać i podczas relaksu zadbać w pierwszej kolejności o swój mózg. Jak to zrobić?
    1. Podarujcie mu trochę spokoju. Badania dowodzą, że 60 procent naszej percepcji pochłania patrzenie. Wystarczy, że zamkniecie oczy na 10 minut, by wasz umysł się zregenerował.

    2. Gdy możecie sobie na to pozwolić, utnijcie sobie krótką drzemkę. To niezawodny sposób na podniesienie wydajności umysłowej – nawet o 30 procent! Pamiętajcie jednak, że drzemka nie powinna trwać dłużej niż pół godziny.

    3. Nie róbcie kilku rzeczy naraz, bo nie będziecie mogli skupić się na żadnej. Poświęćcie na każde zadanie 20 minut i dopiero gdy skończycie jedno, przejdźcie do następnego.

    4. Mózg lubi nowości, a nie przepada za rutyną, która kojarzy się z nudą, wywołuje uczucie znużenia i przygnębienia. Dlatego starajcie się dostarczać mu pobudzających doznań, a przekonacie się, że nowe dźwięki, widoki, smaki, miejsca czy czynności wpłyną na wasz umysł energetyzująco.

    5. Przeplatajcie okresy wysiłku intelektualnego momentami, które poświęcicie na ćwiczenia fizyczne albo zwykłe domowe obowiązki (na przykład zmywanie czy podlewanie kwiatów). Przekonacie się, że po takiej przerwie wydajność waszych szarych komórek także wzrośnie.

    dlaucznia.pl - dostęp do fiszek i quizów

    Jak odpoczywać, żeby odpocząć?

    To proste – regularnie! Coraz więcej mówi się o tym, jak ważne jest odpoczywanie. I to nie tylko podczas przerw świątecznych czy weekendów, lecz także na co dzień. Postarajcie się każdego dnia znaleźć chwilę dla siebie i poświęćcie ją na to, co sprawia wam przyjemność. Jeśli obawiacie, że potem przytłoczy was nadmiar obowiązków, pomyślcie o tym, że wypoczęci będziecie pracować z większą wydajnością i szybciej się z nimi uporacie.

    Zasady dobrego odpoczynku

    Oto kilka zasad dobrego odpoczynku, które sprawią, że poczujecie się lepiej i będziecie mieć więcej energii:
    1. Zadbajcie o dobry sen. Wyspani będziecie w znacznie lepszej formie przez cały dzień.

    2. Odżywiajcie się zdrowo i pijcie dostatecznie dużo wody.

    3. Pamiętajcie, że lepiej odpoczywać często i krótko niż raz na jakiś czas, lecz długo. Znajdźcie czas na odpoczynek każdego dnia lub w określone dni w tygodniu. Wykorzystajcie ten czas na czytanie, spacer, przygotowanie czegoś dobrego do jedzenia, rozmowę z przyjaciółmi czy kino.

    4. Jeśli spędzacie wiele godzin nad książkami, zaplanujcie czas na aktywności fizyczne: bieganie, basen, ćwiczenia czy rower. To na pewno wyjdzie wam na zdrowie.

    5. Zadbajcie o relacje z rodziną czy znajomymi (te prawdziwe, a nie na FB czy Instagramie). Chwila rozmowy z rodzeństwem czy spotkanie z rówieśnikami na pewno podziałają na was odprężająco.

    6. Jeśli nie możecie całego weekendu poświęcić na odpoczynek, podzielcie czas między naukę a relaks.

    7. W wolne dni i wy zwolnijcie tempo. Nie musicie się spieszyć. Nie ucieknie wam autobus, nie spóźnicie się do szkoły… Cieszcie się drobnymi codziennymi czynnościami, choćby śniadaniem w rodzinnym gronie albo dłuższym niż zwykle spacerem z psem. Pozwólcie sobie na więcej swobody – to także działa relaksująco.

    8. Nie dajcie dojść do głosu nudzie. Wasz mózg potrzebuje nowych doznań.

    9. Wyjazdy planujcie z rozsądkiem. Nie muszą oznaczać pogoni za atrakcjami turystycznymi i odhaczania ich na długiej liście rzeczy do zrobienia czy zobaczenia. Zwiedzajcie to, co was naprawdę interesuje. Delektujcie się każdą przyjemnością.

    10. Nie ulegajcie modzie. Robienie tego, co wszyscy, nie oznacza, że będziecie bardziej wypoczęci. Dopasujcie formę wypoczynku do swoich potrzeb i upodobań.

    Jak odpoczywać – zamiast poczucia winy dobry nastrój

    Na koniec jeszcze jedna ważna wskazówka. Nie traktujcie odpoczynku jak kolejnego obowiązku, jeszcze jednego punktu w waszym, i tak już napiętym, planie dnia. To chwila, która wam się należy. Małe święto, które warto celebrować, by poprawić sobie nastrój. Nie czujcie się winni z jej powodu. I nie zapominajcie o tym, że tylko wypoczęci będziecie zadowoleni ze swojego życia.
    dlaucznia.pl - zyskaj nielimitowany dostęp